Panta Rhei

Tak Piotrek do exhibicji mojej osoby i mojeg zycia! Chce sobie postawic pomnik, bo przeciez nikt za mnie tego nie zrobi, bo niczym sobie nie zasluzylam na taki zaszczyt. Tak wiec nie mam innego wyjscia...

07 czerwca 2009

UNIA EUROPEJSKA

Unia Europejska powstala na podstawie Traktatu w Maastrich 1 listopada 1993 - gospodarczo-polityczny zwiazek demokratycznych krajow europejskich. Jestem owocem wieloletniego procesu inegracyjnego od po drugiej wojnie swiatowej.

Podstawa d funkcjonowania daja:

1. Traktat o Unii Europejskiej (aktualna wersja Traktat w Nicei 2001)
2. Traktat ustanawiajacy Wspolote Europejska (aktualna wersja Traktat w Nicei 2001)
3 Traktat ustanawiajacy Euopejska Wspolnote Atomowa

Polska jest czlonkiem od 1 maja 2004.
Trzy filary:

1. WSPOLNOTA EUROPEJSKA I EUROTOM - obowiazujace traktaty to Traktat n°2 + n°3 (w 2002 wygasl traktat obowiazujace 50 lat Traktat ustanawiajacy Europejska Wspolnote Wegla i Stali (pomysl Jean Monnet poparty przez ministra sp. zagranicznych Roberta Shumann)).

2. WSPOLNA POLITYKA ZAGRANICZNA I BEZPIECZENSTWA - obowiazuje prawo miedzynarodowe publiczne + wspolpraca miedzyrzadowa

Etykiety: