Panta Rhei

Tak Piotrek do exhibicji mojej osoby i mojeg zycia! Chce sobie postawic pomnik, bo przeciez nikt za mnie tego nie zrobi, bo niczym sobie nie zasluzylam na taki zaszczyt. Tak wiec nie mam innego wyjscia...

05 czerwca 2009

No niech bedzie! - REGULA PISOWNI "NIE"

Partykułę "nie" piszemy rozdzielnie:
- z czasownikami (np. "nie ma"),

- z osobowymi formami czasownika użytymi w funkcji bezosobowej (np. "nie wypadałoby"),
- gdy wyraz jest użyty w formie czasownika (np. "nie wolno"),
- z liczebnikami (np. "nie raz", "nie dwa"),
- z zaimkami (np. "nie ja", "nie ty"),
- z przymiotnikami i przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym (np. "nie najsprytniejszy"),
- z przymiotnikami, rzeczownikami i przysłówkami[wyrażenie przeciwstawne] (np. "nie szybki, lecz bardzo wolny"),

WSZYSTKO ROZDZIELNIE PROCZ:

Partykułę "nie" piszemy łącznie:
- z rzeczownikami (np. "nieprzyjaciel"),

- z przymiotnikami (np. "nieważny"),

Chyba lepiej zapamietac z czym lacznie i tyle!
Chyba juz w szkole podstawowej, a nie! raczej w LO powiedzialam sobie, ze odpuszczam sobie regule "nie". Wnerwia mnie, bo ma pelno niezrozumialych przypadkow. I tak poki duzo pisalam po polsku w szkole to jakos dawalam rade, ale teraz to juz klapa.
Tak, wiec sprobuje dac jeszcze raz tej "nie" szanse.
A WIEC LACZNIE Z RZECZOWNIKIEM I PRZYMIOTNIKIEM.